Nieuws

Belastingaangifte indienen? Check zeker deze 3 do’s & don’ts

De zomer is in zicht, en dat betekent dat ook de deadline van je jaarlijkse belastingaangifte eraan komt. Een belastingaangifte indienen is namelijk heus niet zo moeilijk of tijdrovend als je denkt. Met onderstaande do’s en don’ts ben je alvast zeker dat je niets over het hoofd ziet en vermijd je nodeloos tijdverlies.

1. Wees compleet

De grootste uitdaging van een belastingaangifte? Compleet zijn!

Er wordt je heel wat informatie gevraagd, en het is in je eigen voordeel om álle gegevens correct door te geven. Hier alvast enkele tips om invulstress te vermijden:

  • Gebruik Tax-on-web: wie zijn belastingaangifte online invult, krijgt niet alleen meer tijd maar profiteert ook van enkele handige tools. De website loodst je stap voor stap door je aangifte en een aantal persoonlijke gegevens wordt zelfs automatisch ingevuld. Maak je ergens een vergissing, dan verschijnt er automatisch een waarschuwing op het scherm.
  • Bekijk je aangifte van vorig jaar: via Tax-on-web kun je een pdf van je vorige aangifte opvragen. Op die manier zie je meteen welke posten je doorgaans invult en bespaar je jezelf heel wat zoekwerk.
  • Hou alles bij de hand: bij een belastingaangifte zijn een aantal documenten onmisbaar. En dan hebben we het niet alleen over je identiteitskaart en je bankrekeningnummer, maar ook over je verloning, hypothecair krediet, pensioensparen, giften, kinderopvang, … . Verzamel daarom alle documenten vóór je de aangifte invult.

2. Wees op tijd

Je belastingaangifte te laat indienen is géén optie. Laatkomers worden namelijk gesanctioneerd. Zo loop je het risico meer belastingen (tot 200 % extra) of een boete te moeten betalen. Let daarom zeker op volgende zaken:

  • Hou bij een papieren aangifte rekening met de tijd die de verzending zelf in beslag neemt. Verstuur je aangifte ten laatste drie werkdagen vóór de uiterste datum van indiening.
  • Is de datum van je papieren aangifte verstreken en ben je ook te laat voor Tax-on-web? Geen nood, je kunt nog altijd een specialist inschakelen (belastingadviseur, accountant of boekhouder-fiscalist). Die heeft een paar maanden extra om je aangifte in te vullen.

3. Aarzel niet om hulp in te schakelen

Twijfel je aan bepaalde zaken? Doe dan een beroep op een professional. Op die manier ben je zeker dat je geen fouten maakt. Want zoals je wellicht wel weet, tilt de belastingdienst zwaar aan fouten, ook al is er geen kwaad opzet in het spel.

Bron: Allianz

 

Terug naar overzicht